Høysesong hos driftssenteret på Fornebu

(23. oktober) Mens de fleste av oss ser tilbake på en sommer med sol og varme hadde Norkrings driftsorganisasjonen en hektisk sommer preget av store værutfordringer.

– Vi har fått god tilbakemelding fra våre kunder, sier Andreas Løyning, som er driftsdirektør i Norkring, men legger ikke skjul på at værsituasjonen har preget organisasjonen både i sommer og nå i høst og har krevd en enorm innsats fra driftsapparatet på Fornebu og ute i felten.

Han forteller om et stort volum saker som har påvirket nettet, om folk som har blitt kalt hjem fra ferie og om en organisasjon som har stått på tidlig og sent.

Driftsorganisasjonen gjør en viktig jobb. Når vi andre unner oss fri er de på vakt – 24/7, sommer som vinter. På mange måter kan man si at de er hjertet i selskapet. De ivaretar leveransen kundene har kjøpt og sørger for at tjenestene overvåkes.

Andreas legger også til viktigheten av den gode dialogen Norkring har med sine kunder.

-Det er kundene som spiller oss gode, understreker han og viser til verdien av at Norkring jobber sammen med kundene for å kontinuerlig forbedre informasjonsflyt, varslingsrutiner og håndtering av feilretting.

Ingen sommer uten lyn!

På spørsmålet om hva de største utfordringene har vært siden i sommer har Andreas ikke behov for betenkningstid.

-Lyn. Aldri har det vært registrert like mange lyn som i år, sier han. Det normale er rundt 110.000 lyn i året, mens det hittil er registrert nærmere 550.000 lyn over Norge. Det er fem ganger flere enn normalt i løpet av et helt år, legger han til og viser til 4. august som var dagen det lynte aller mest. Da ble det registrert 91.785 lyn over Norge.

Været til tross – driftsdirektøren er trygg på at Norkrings kunder er i de beste hender. – Ved å bruke den nyeste teknologien i form av systemer for overvåking, problemløsing og vedlikehold, kombinert med erfarne medarbeidere, både på overvåkningsrommet og ute i felten er vi godt rustet for værutfordringene som måtte møte oss, avslutter han betryggende.