Norkring har valgt Rejlers for drift av kringkastingsnettet i Norge

(25. juni 2015) Norkring AS og Rejlers Norge AS har inngått ny feltdriftavtale. Avtalen innebærer eksklusivitet for drift, feilretting og vedlikehold av Norkrings landsdekkende bakkenett de neste fem årene.
Morten Thorkildsen, administrerende direktør i Rejlers Norge og Torbjørn Ø. Teigen Administrerende direktør i Norkring
I tillegg ligger det til rette for at Rejlers kan påta seg større og mindre utbyggingsoppgaver, uten at det er inngått avtale om forpliktende volumer.

-En omfattende og grundig prosess ligger bak den inngåtte avtalen, sier Torbjørn Ø. Teigen, administrerende direktør i Norkring. Han ser frem til et tett og godt samarbeidet med Rejlers de neste årene, hvor de tar et selvstendig ansvar for driften av alle Norkrings godt over to tusen senderstasjoner og andre lokasjoner, slik at tilgjengelighet, driftssikkerhet og stabilitet ivaretas for Norkring og Norkrings kunder.

 

Gode konkurrenter
Flere leverandører var med til forhandlingsbordet og konkurrerte reelt om avtalen før valget falt på Rejlers Norge. Rejlers gjorde sitt inntog i Norge for få år siden, men har allerede rukket å posisjonere seg i viktige vekstområder innen sine bransjer. Rejlers Norge er et datterselskap av Rejlers AB med utspring i Sverige. Den norske virksomheten har i dag 250 ansatte og omsetter for over 300 millioner kroner.

– Vi er selvsagt svært fornøyd med å bli valgt og ser frem til et tett samarbeid med Norkring, sier Morten Thorkildsen, Administrerende direktør i Rejlers Norge AS. Vår erfaring og kompetanse med drift og vedlikehold av landsdekkende kommunikasjonsnett gjør oss trygge på oppgaven.

 

Godt rustet for fremtiden
Norkring formidler radio- og TV-signaler til lyttere og seere over hele landet og er Norges største leverandør av bakkebaserte kringkastingstjenester. Norkring tilbyr drift og overvåking av tjenester og sendernett 24 timer i døgnet og drifter et av Europas største nettverk.

-Vi mener at Rejlers vil bidra til det som framover er svært viktig for oss, nemlig fokus på en kontinuerlig forbedring i nettene våre og en bedring av Norkrings driftsituasjon. Effektiv drift og fornøyde kunder er alfa omega for oss, understreker administrerende direktør i Norkring, Torbjørn Ø. Teigen.

5 års avtale
Avtalen trer i kraft 1. januar 2016 med en avtaleperiode på 5 år. Tiden frem til ikrafttredelse vil bli benyttet til gjensidig klargjøring og implementering av avtalen.